14 Kasım 2012 Çarşamba

Dünya diyabet haftası olmasından dolayı şeker hastası olan ve anne olmaktan korkan yada kafalarında sorular olan anneler için bir röportaj gerçekleştirdik.Şeker hastası bir annenin nasıl bir hamilelik dönemi geçirdiği,hastane,doktor seçiminin ne kadar önemli olduğunu göstermek amacı ile Seda hanım ile söyleşi yaptık.1 kız çocuğuna sahip olan TİP 1 şeker hastası olan Seda hanım bizlere en içten şekilde cevap verdi.Ona çok teşekkür ediyoruz.

Yardımlarından dolayı ve bizi Seda hanımla tanıştıran Ayşegül Pir Özdemir ‘e çok teşekkür ediyoruz.Dünya Diyabet gününü kutluyoruz ve sizlerle bu güzel röportajımızı paylaşıyoruz.Keyifli okumalar.

TİP 1 diyabetli bir kişi olarak hamilelikten korkunuz oldu mu?

Bence kronik hastalıgı olan herkesin ceşitli sebeplerle, ama hastalığını çocuklarına geçirmek olsun, ama hamilelik sureci olsun, hamilelikten korkması normal. Bir de bilgimiz olmayan konulardan daha çok korkuyoruz. Esim daha hayatıma girmeden önce hamilelik, bir bebek sahibi olmak benim için çok uzak hayallerdi. Ama eşim hayatıma girince araştırmaya başladım, çünkü tüm zorluklarına rağmen muhakkak bir çocuk istiyordum. Allahtan, cok olumsuzlukları da olsa, hayatımızda internet var. Bir gun bilgisayarın başına gectim ve önce İngilizce, sonra da Fransızca aramalar yaptım. 2 tane site buldum. Simdi artık diyabetiz.com‘da da aktif bir forum var, ama o zaman yoktu. Bu sitelerdeki forumlar bana ilham verdi. Çünkü tip 1 diyabetli annelerin 2-3 cocuk sahibi olduklarini gördüm. Korkuyu bir kenara bırakıp evlenir evlenmez isteğimi gerçeğe dönüstürmeye karar verdim.

Hamile kalmayı planladıktan sonra hastane seçiminiz nasıl oldu. Seçiminizde neler etkili oldu?

Hastane seçerken yüksek riskli gebelik konusunda deneyimli bir yer olması gerektiğine karar verdim. Diyabet takiplerimi Çapa’da yaptırıyordum. Oradaki diyabet bölümündeki doktorlardan Kubilay Bey beni, riskli gebelik bolumu cok basarili oldugu icin, yine Çapa’nin kadın doğumuna yönlendirdi. Hem diyabet hem gebelik takibimin ayni yerde yapılması benim icin bir avantaj oldu. Çapa’nin kadın doğum bölümündeki gebelerin çoğunun zaten riskli gebelikleri var. Hatta daha hamileliğimin başında, evi oraya yakin oldugu icin Capa’da dogum yapmak isteyen birini doktor ‘buraya sorunlu ve riskli hamileler gelir. Sizin hamileliğinizde bir sorun yok, başka bir yerde doğum yapabilirsiniz’ diye yönlendirmeye calışıyordu. Çünkü orası bir okul ve en ufak bir şüpheye yer bırakmamaya calışıyorlar. Mesela, 21. haftadaki tarama testinden önce dışardan da bir doktorum olsun diye evime yakin olan bir profesore de muayeneye gittim. O muayenede hic birsey çıkmadı. Ama 3 gun sonra Capa’da girdigim testte bebegimin kalbinde su keseleri goruldu. Bunlar cok siklikta gorulur ve birkac haftaya geçer, ama siz diyabetli olduğunuz için önümüzdeki hafta tekrar gelin dediler. Bir sonraki hafta o keseler gerçekten de geçmişti.

Hamilelik surecinde eşinizden -ailenizden nasıl destekler aldınız?

Ailem de esim de her zaman benim kararlarıma destek oldular. Esim bana çok destek oldu, ama hafta içi calıştığı için ve kontrollerim de hafta içi olduğu için benimle kontrollere gelemedi. Ama annem sağ olsun ve var olsun, her zaman yanmdaydı. Bazen kardeşlerim de bana eslik ettiler. Çapa evimize uzak olmasına rağmen ailem beni hiç yalnız bırakmadı. Ama öte yandan, diyabetlilerde hamilelik surecinin ilk 3 ayında kan şekerinde çok düşmeler oluyor. Bu yüzden herkes cok gergindi. Ama herşey yolunda gitti, Allah yardim etti.
Şekerinizi ayarlamak için kontrolleriniz ne sıklıkla gerçekleşti?

Şekerleri ayarlamak için neredeyse her hafta Çapa’ya diyabet bölümüne gittim. Hamileliğimden önce insulin pompası kullanmaya baslamıştım ve bunun çok faydasını gördüm. Özellikle 1. ve 3.dönemlerde kan şekerlerim çok oynaktı. İnsulin ihyiyacım günden güne değişiklik gösteriyordu. Hamilelikte dususler ve yukselmeler cok normal, cunku devreye baska hormonlar giriyor. Onemli olan bu dalgalanmalari zamaninda yakalamak ve zamaninda mudahale edebilmek. İlk donemde yuksek kan sekeri dusuklere yol acabiliyor. 2. donemde ise bebek kendi insulini salgilamaya basladigi icin annenin kan sekeri yukseldiginde o insulin salgiliyor. İnsulin de buyumeyi tetikleyici bir hormon oldugu icin diyabetli annelerin bebekleri normalden daha iri, yani 3,750 kg.dan daha iri, dogabiliyor. Ben yuksek sekerden cok rahatsiz oldugum icin hamileligim boyunca sekerlerim genelde dusuk gitti. 3 aylik kan sekeri ortalamasi olan HbA1c, ki normal sinii 6′nin altidir, bende 6,1 ile 5,7 arasinda seyretti. Ama tabi şekerleri normalden çok daha sik kontrol etmek gerekti. Ben günde 10-12 defa şekerime bakıyordum.

Hamilelik süreciniz nasıl geçti sağlığınızı olumsuz etkilediği durumlar oldu mu?

Hamilelik sürecim çok sukur çok rahat geçti. İsin doğrusu ben bile bu kadar rahat geçeceğini düşünemezdim. Çok gezdim, karbonhidrat saydığım için beslenmem çok rahattı yani çok yedim, çok çalıştım. Çok aktiftim yani. Diyabetim hamileliğimi hiç olumsuz etkilemedi, hamileliğim de beni hiç kısıtlamadı.


Doğumuz ne şekilde geceklesti?Doktorlarınız hangisini tavsiye ettiler?

Çapa ne de olsa devlet hastanesi, tabi ki ilk öncelikleri normal doğum. Hamileligimin 33. haftasinda doktora ‘dogumum acaba normal mi yoksa sezaryen mi olur’ diye sordugumda, bana ‘diyabet normal doguma engel degil. Daha catinizi muayene etmedigimiz icin dogumun sekline karar vermek icin cok erken. Bu daha doguma yakin haftalarda belli olur’ demisti. Ben hep normal dogum istedim, cunku normali bu. Hamileligimin 38. + 2. haftasinda yarin sizi dogurtalim dediler. Benim hayalim hep miadinda dogurmakti. Ama diyabetimin tek olumsuz etkisini burada gordum. Doktorlar bebegin gelisimini 38+3′te tamamladigini, artik daha fazla beklemeye gerek olmadigini, bebegin saglikli oldugunu, ama daha fazla beklemenin riski artirabilecegini soylediler. Boyle bir durumda insan bebegini saglikla kucagina almaktan baska bir sey dusunemiyor. Bir de, her ne kadar yabanci forumlarda 39, hatta 40. haftalarina dogum yapmis tip 1 diyabetli kadinlarin varligini defalarca okumus olsam da, burasi Turkiye, bir devlet hastanesinde doktorlara naz yapilmaz ve ‘ama, ama…’ denilemez. Denilse de dinlenilmez. O yuzden 38+4′te bana suni sanci ilaci verildi. Ama o gunun sabahinda ‘doktor yakini’ oldugum icin istersem hemen sezaryene alinabilecegim de soylendi. Ama ben normal dogum istedigim icin sancimin gelmesini beklemeyi tercih ettim. Ancak aksama kadar sanci acisindan tik yoktu. Bir de suni sanci ilacinin yan etkisi olan bebegin kalp atislarinin dusmesi gerceklesince ben apar topar sezaryene alindim. Ama, Allah’a sukur, dogumdan sonra o kadar cabuk toparlandim ki, daha sonralari keske o kadar saat sanci gelecek diye beklemeseymisim diye hayiflandim.

Bebeğiniz doğduktan sonra kullanmış olduğunuz ilaçlarınız emzirmenizi engelledi mi?

insulin kullandigim icin emzirmemde bir sorun olmadi. Cok rahat ve severek emzirdim.
Diyabet kalıtımsal bir hastalık diyebiliriz. Bebeginizde diyabet ile ilgili bir risk geliştimi.inş yaşanmaz ama ilerleyen yıllarda gelişme durumu söz konusu olabiliyor mu?

Aslinda Tip 1 diyabetin geçiş riski Turkiye’de cok fazla bilinmiyor. Bu risk tip 2 diyabete gore daha düşük (eger anne yada babadan biri tip 2 diyabetliyse cocugun tip 2 diyabet gelistirme riski yaklasik % 30). Ama eger baba tip 1′li ise bu oran % 6, anne tip 1′li ise % 3, eger her ikisi de tip 1′li iseyse % 33. Benim esim de tip 1diyabetli ve ikimizin ailesinde de bizden baska diyabetli yok, ama bizde çıktı. Evet, böyle bir risk var, ama, bence, Allah bize cocuk sahibi olma imkanını ve ayrıcalığını vermisken bunu elimizden kaçırmak çok saçma olacaktı.
Bebeğinizin gelişimi için alması gereken şeker ihtiyacını siz anne sütüyle karşılayabildiniz mi?

Bebegimin gelisimi icin sekere ihtiyaci olduguna inanmiyorum, cunku seker bir gida maddesi degil. Ama onun ihtiyaci olan anne sutuydu ve ben bunu verdim. Hatta bizde biraz ‘extended breastfeeding’ durumu soz konusu, cunku resmi olarak tavsiye edilen 24 ay emzirme iken kizim 26 aylik olmasina ragmen biz simdilik halen devam ediyoruz.
Bebek yapmayı düşünen diyabetli bayanlarımıza bebek istemeleri konusunda neler söylemek istersiniz?. Önerilerileriniz nelerdir?

benim diyebilecegim, eger bir kadin diyabetli ise, bu Allah’tan gelen bir sey. Tipki anne olma istegi ve bu istegin sonunda anne olmak gibi. Bu isteklerine kesinlikle ket vurmasinlar. Dogru bir diyabet ekibi, dogru ve siki bir diyabet kontrolu, dogru bir hastaneyle bebeklerine kavusmalarinda bir engel yok.

Tagged: , , , , , , , , , ,

0 yorum:

Yorum Gönder